Станіслав Куценко: Який він, шлюб за добу та Безоплатна правова допомога (+текст)

06.01.2017 18:15

Спікер - Станіслав Куценко, начальник Головного територіального управління юстиції у м. Києві

Тема: «Закон «Про Вищу раду правосуддя». Безоплатна правова допомога. Сервіс «Шлюб за добу»

Наш гість – начальник Головного територіального управління юстиції в місті Києві Станіслав Куценко. Ми обговорюємо закон про Вищу Раду правосуддя. Які будуть її основні функції і як триватиме туди набір? За якими критеріями і хто може чи має право подавати документи чи вже подали?

 

Вища Рада правосуддя стане тим органом, який покликаний змінити і нарешті покращити судову систему України. Тому що передбачається, що сам відбір суддів та їхнє призначення буде набагато більш об’єктивним, прозорим і, головне, із залученням громадськості. Якщо взяти навіть те, яким чином планується формування Вищої Ради правосуддя, то вона складатиметься з 21 члена, 10 з яких буде призначати з’їзд суддів з числа суддів або з суддів у відставці. Це будуть представники від президента, ВР, з’їзду прокурорів і навіть представники від вузів і наукових установ. Громадськість ще додатково матиме елемент впливу. Це буде Рада доброчесності при Вищій Раді правосуддя створена. Вона допоможе громадськості контролювати процес відбору суддів, що дозволить його зробити більш прозорим і об’єктивним.

 

Що там завадило повній кількості бажаючих подати ці документи?

 

Треба звернути увагу на вимоги до кандидатів, які можуть бути членами Вищої Ради правосуддя. Це особа, якій є 35 років, яка має 15 років досвіду роботи в сфері права і практикує право на даний момент і, безумовно, розуміється на законодавстві і принципах права. Тому цей відсів мало хто може пройти. І крім того ці особи не повинні бути членами політичних партій, в керівних органах партії бути, вони не повинні вести політичну агітацію. Це мають бути фактично такі моральні стовпи, які, крім того, досвідчені в сфері права. Безумовно, на цьому етапі багато хто не пройшов.

 

Але якщо людина була колись цим самим учасником політичної партії, вона мала шанс пройти?

 

Це на розгляд тих, хто вибирає членів Вищої Ради правосуддя. Безумовно, ці речі повинні враховуватись. Тому що якщо був певний негативний досвід в членів Вищої Ради правосуддя, то вони не мають ні морального права бути членами Вищої Ради правосуддя, ні визначати, хто ж буде суддями. Тому що судді це ті, хто будуть далі вершити долі.

 

Якщо людина років 10 тому була учасником політичної партії, то шанси, щоб її документи прийняли, були невеликі?

 

Треба дивитися, що це була за партія і чи сама особа заплямувала себе певною діяльністю.

 

У нас партії якось так перманентно з’являються і зникають. Коли власне будемо знати, що та чи інша кандидатура затверджена?

 

Загалом закон вже набув чинності з наступного дня після опублікування. Зараз він є вже чинний. Тільки фактично кілька повноважень аж через 2 роки вступлять в силу, наприклад, про переведення суддів і подібні речі. Зараз можна говорити, що на перехідному етапі працюють члени Вищої Ради юстиції і вже відбираються члени Вищої Ради правосуддя. Тому це буде відбуватися ближчим часом. Суспільство не дасть затримувати цю реформу. І головне, це дає надію суспільству в тому, що буде перезавантаження судової системи.

 

Багато хто не розуміють, чим відрізняється Вища Рада юстиції від Вищої Ради правосуддя.

 

Основна функція Вищої Ради правосуддя це те, що вона може давати погодження на затримання судді, на притягнення його до відповідальності і може звільняти суддю. Це те, що громадяни давно чекали. Тому що зараз, щоб суддю можна було відсторонити і затримати, треба рішення ВР, а ВР доки збереться, суддя встигає втікати з країни. Зараз це вже буде не в компетенції ВР, і зараз протягом 5 днів за поданням генпрокурора або заступника генпрокурора Вища Рада правосуддя повинна буде винести рішення про те, що суддю можна притягнути до відповідальності. Навіть без його присутності на засіданні Вищої Ради правосуддя.

 

Я так розумію, що ухвалили закон комітетський. В президентському було, якщо суддю в чомусь підозрюють в скоєнні якогось злочину або правопорушення, його за 5 днів мають попередити, що або він з’явився  або що до нього з’являться.

 

Зараз ці рішення можуть без присутності судді виносити. Навіть і без їхньої присутності. Це не є перешкода.

 

А його мають попереджати?

 

Ні. Це елемент несподіванки, і кожен повинен розуміти, що не можна порушувати закон. Тепер буде з одночасним підвищенням зарплат суддів і більш жорстка перевірка їх декларацій і способу життя суддів. Тому треба двічі подумати, чи людина заслуговує моральне право і чи вона зможе витримати ці суворі умови. Тому значно має покращитися суддівський корпус.

 

Верховний суд, я так розумію, там теж будуть відбуватися ротації. На якому етапі весь цей процес?

 

Цей процес зараз на завершальному етапі. Дійсно. зараз буде трьохрівнева система судів в Україні. Будуть місцеві суди, апеляційний і Верховний суд. Не буде спеціалізованих судів, які вносили плутанину в свідомість громадян. Часто українцям важко було зрозуміти. Зараз просто подаються позови. Вже існуючі палати у Верховному суді по кримінальним чи побутовим справам будуть визначати долю цієї справи. Головне, що досить жорсткий і прозорий відбір суддів Верховного суду. Громадяни мали можливість подаватися на членів Верховного суду. Головне, що вимоги до тих, хто має стати суддею Верховного суду, були більш розширені. Це можуть бути і представники адвокатської спільноти, і наукової. Раніше це була досить закрита система, коли тільки судді потрапляли.

 

Які критерії відбору?

 

У Верховний суд в принципі відбір закінчився. Суспільство мало можливість брати участь в цьому процесі. Розширилося коло тих, хто може стати суддею Верховного суду. І так само є громадський контроль за тим, хто відбирається в судді Верховного суду. Тому що на всіх етапах Рада доброчесності могла відслідковувати, хто саме йде у Верховний суд. Ми бачили в ЗМІ реакції на те, як певна людина, яка себе зарекомендувала найкращим чином, намагалася подати свою кандидатуру. На цьому етапі так само багато людей відпадало.

 

Скільки потрібно представників Верховного суду і скільки було претендентів?

 

Претендентів було кілька сотень. Це було на першому етапі, а потім відсіювалося. Я впевнений, що тільки найбільш достойні пройдуть в Верховний суд України. Суспільству треба так само проводити контроль того, хто буде відбиратися на кінцевому етапі.

 

Антикорупційне бюро на якому етапі має підключатися до розгляду документів, біографій?

 

Воно може бути на всіх етапах, тому що НАБУ не займається чиновниками категорій «Б», держслужбовцями, суддями, які на місцевому рівні працюють, а Верховний суд це все-таки вища ланка судової системи. Тому НАБУ має повний мандат для того, щоб вести перевірки.

 

Ми знаємо, що в деяких судах дуже потужний недобір.

 

20% суддів взагалі відмовилися проходити переатестацію. Я впевнений, що на їхній кар’єрі суддів буде поставлено хрест і вони не пройдуть наступних відборів. А ті, хто все-таки здавали екзамени і показували свої знання права, половина з них теж завалили ці екзамени і атестацію. Я впевнений, що Вища Рада юстиції і суспільство не пропустять цих суддів на посади.

 

Скільки у нас тисяч загалом суддів?

 

Зараз у нас близько 3000 суддів. Коли відбуватиметься уніфікація системи, то їхня кількість буде скорочуватися. Тому що ціла ланка спеціалізованих судів відпадає. Вона буде максимально проста. Людина йде в місцевий суд. Це просто, наприклад, районний суд, і там відбувається розгляд справи по суті і потім вже апеляція і касація. Не треба ламати мізки і наймати юристів, адвокатів для того, щоб вони вже визначали, куди краще справу подавати. Все буде максимально просто.

 

Скільки у нас в НАБУ працює?

 

Я не скажу кількість людей. Звичайно ми знаємо про те, що апарат досить невеликий і він не встигає перевіряти всі електронні декларації. Але тут я думаю, що нам в підмогу можуть стати наші міжнародні партнери. Міжнародна технічна допомога може стати в нагоді.

 

Така стаття, що адвокатською діяльністю може займатися лише ліцензований адвокат. Чи не є це монополізація адвокатської ланки?

 

Реформи можуть викликати супротив суспільства, але останні 25 років мало що в країні позитивного робилося в контексті реформ. Тому ці питання вже назріли. Тому, як на мене, відбуватиметься відкристалізовування професіонального адвоката, який буде дійсно володіти справою, і громадяни вже не будуть ошуканими, коли вони наймають юриста, який каже, що може достойно представити їхні права, а насправді він інколи не може навіть позовну заяву скласти і не може достойно виступити в суді і просто відмовляється від справи. В Україні мають бути авторитетні люди, які мають представляти права громадян в судах.

 

Чому у нас не запрацює інститут суду присяжних?

 

Я впевнений, що він може запрацювати. Фактично формується в Україні прецедентне право. Зараз будуть уніфікуватися судові рішення. Вони будуть тим самим Верховним судом систематизуватися,  і система буде такою, що по однаковим категоріям справ судді просто зобов’язані будуть виносити рішення, які є однаковими по цій категорії справ. Тут важко оцінити, яким чином буде працювати це в Україні. Присяжні в США користуються системою захисту від держави, і так само, як у нас в армію є призив, і там просто система автоматично обирає, хто стає присяжним суддею, і так само потім цих суддів вивозять в окремий регіон, щоб про це ніхто не знав, і там вони проводять консультації. І потім так само клієнт ображений, або навпаки інша сторона не може знайти цього суддю легко і, наприклад, не покарати, а помститися. Для того, щоб в Україні ця система запрацювала, безумовно, мають бути гарантії держави для потім безпечної діяльності життя того, хто був в суді присяжних. Мін’юст і міністр Петренко в цьому напрямку вже працюють. Зараз буде запроваджена система апробації. Тобто зараз відбуваються реформи тюрем. І одна з функцій апробації, коли людині дається шанс на виправлення, полягає в тому, що офіцер цієї служби апробації буде проводити аналіз того, що, можливо, людину не варто ув’язнювати і витрачати кошти, а, можливо, їй треба дати шанс і вона побуде певний час з браслетом і дати шанс на адаптацію для того, щоб вона вернулась в нормальне життя. Таким чином кількість потенційних кримінальних справ теж зменшиться.

 

Як зробити так, щоб злочинець не опинився на волі з браслетом, а потім, якимось чином знявши цей браслет, десь зник?

 

Якраз реформа пенітенціарної служби покликана, щоб ці аспекти врахувати. Бо тюрми це було фактично держава в державі, а зараз планується залучення приватного партнерства. Це означає, що приватні компанії можуть брати участь у відкритих конкурсах в тому, щоб будувати нові тюрми нового зразку. Які будуть вже фактично не такими совковими, де буде і проходження кримінального покарання, і система апробації працювати. Зараз це експериментально буде проведено з Лук’янівським СІЗО.

 

У нас вистачає СІЗО по Україні. Це ж які фінанси треба туди вбухати, щоб якось це оновити.

 

Питання є в тому, чиї фінанси. Державне фінансування планується скорочувати в цьому аспекті. Якраз механізм державного приватного партнерства передбачає те, що, наприклад, по Лук’янівському СІЗО спочатку має бути збудований об’єкт за Києвом сучасний для утримання в’язнів і для проходження психологічної реабілітації, і після цього вже інвестор, який переміг, побудував це приміщення, після цього він має право знести Лук’янівське СІЗО і побудувати те, що йому потрібно. І така сама ситуація буде по регіонам. Зараз планується, що буде 6 центрів. Вони будуть укруплені. По Києву це буде охоплювати Київську, Житомирську, Чернігівську області й ці установи перестануть бути зонами в найгіршому розумінні цього слова. Це будуть нормального зразку центри, де будуть працювати співробітники Мін’юсту вже з вищим рівнем зарплати для того, щоб їм не шукати різні корупційні елементи, щоб виживати. Розробляється ціла державна система перевиховання, адаптації в’язнів, які вже сидять, і тих, хто міг би потрапити. Для того, щоб тюрми не були переповнені, планується вбудовування іншої системи, коли представник від Мін’юсту, це будуть цивільні службовці, які фактично вже будуть мати і людське обличчя і будуть психологічно підходити до ув’язнених. Головне, що за півроку до виходу на волю буде проводитися психологічна робота з ув’язненим і буде підшуковуватися йому житло і робота.

 

У нас великий недобір на цьому етапі суддів саме в столиці?

 

Я сказав би про те, що багато хто хоче стати суддею, але відповідно ті, хто вже пройшов через суддівську діяльність, мало хто з них зараз заслуговує на те, щоб стати суддею. Достойних кандидатів, яких можна було б з чистою совістю призначити, звичайно, менше. Зараз це близько 50%. Тобто реально є недобір половини суддів. Це те, над чим варто працювати. В цьому контексті законодавцю варто продумати про те, щоб зменшити критерії на того, хто має бути суддею. Тому що раніше суддею можна було бути з 25 років.

 

Коли наші столичні суди будуть укомплектовані на 100%?


Безумовно, мова йде про цей рік, 2017-й. Тому вже відбувається поступове підвищення заробітних плат суддів, і відповідно вже процедури стають більш зрозумілі. Іншого варіанту немає, ніж в першому півріччі 2017 року це питання завершити. Ми рухаємося в правильному напрямку. Тому що є розуміння по формуванню Верховного суду, і вже дійшов час до місцевих судів.

 

Від того страждають позивачі.

 

Безумовно, ця проблема існує. Зараз треба цю річ міняти. Час розставить все на свої місця, і хто не достойний бути на посаді судді будуть відсіяні і прийдуть нові, молодші, більш кваліфіковані.

 

Що це за он-лайн будинок юстиції?

 

Он-лайн будинок юстиції це проект головного територіального управління юстиції в місті Києві, який вже вийшов на національний рівень. Він полягає в тому, що всі сервіси в сфері юстиції мають надаватися максимально в он-лайн режимі. Всі ми знаємо про електронні сервіси Мін’юсту. Фактично он-лайн будинок юстиції стане наступним етапом, куди всі прийдуть електронні сервіси. Зокрема, зараз можна вже через он-лайн будинок юстиції в Києві подати документи і оформити фактично в он-лайн режимі втрачені свідоцтва про народження, про шлюб. Запрошую громадян користуватися цим правом. Можна через он-лайн будинок юстиції записатися в будь-який зручний відділ реєстрації міста Києва в будь-який ЗАГС і на наступний день прийти і забрати готовий документ. В сфері нашої роботи це свідоцтво про шлюб, зміну імені і розірвання шлюбу і свідоцтво про смерть і так само витяги щодо цих станів в житті. Витяги це ті документи, які оформлюються на віддалених родичів. Тобто на дітей батьки можуть прийти отримати свідоцтво, а витяги вже на віддалених родичів. Але так само ми це робимо, і головне, що не треба стояти в чергах. Он-лайн зареєструвався, прийшов і забрав готовий документ наступного дня. Сам пробував, все це працює. Це працює вже близько півроку. Але це тільки одна із функцій он-лайн будинку юстиції. Тому що можна так само зареєструвати громадську організацію он-лайн, зареєструвати місцеве ЗМІ. Тобто це наш крок назустріч журналістам. Можна подати просто копію паспорту і заяву на реєстрацію ЗМІ – Інтернет-видання, газети місцевої. Вже в он-лайн режимі відпрацьовуються всі документи. Треба прийти тільки один раз активісту або журналісту і забрати готовий документ.

 

Просто звичайно дорослій людині буде складнувато.

 

Ми радимо, звичайно, людей, щоб вони допомагали батькам. Але в Україні нині працює система безоплатної правової допомоги. Це близько 500 центрів, де надається первинна і вторинна правова допомога. І зокрема, крім того, там можна скористатися он-лайн сервісом Мін’юсту в цих центрах правової допомоги. І там, наприклад, бабусям, дідусям наші спеціалісти допоможуть скористатися цим сервісом.

 

Це не громадська організація?

 

Ні, вони працюють під егідою правової допомоги, яка діє при Мін’юсті. Це спеціальна така державна установа, яка координується Мін’юстом. Загалом ці бюро правової допомоги прийшли на зміну застарілим районним управлінням юстиції. Згадаємо, що там начальники часто просиджували просто штани. Ми їх ліквідували, і вони були переформатовані в європейське бюро правової допомоги, де можна отримати безоплатну правову консультацію всім громадянам України. Категоріям таким, як учасник АТО, може бути наданий державний адвокат. Ми маємо угоди з 152 адвокатами.

 

В нас були раніше безкоштовні юридичні консультації. Це щось схоже?

 

В нас були юридичні клініки, часто в яких працювали студенти. А в нас, безумовно, працюють вже правники і адвокати у нас повноцінні, які за угодою залучені. Тому це професіонали.

 

Але вони мають бути добре фінансовані.

 

Безумовно, в системі юстиції зарплати постійно збільшуються. Це позиція міністра юстиції Павла Петренка. І крім того, по країні була мінімальна зарплата збільшена. Але крім того, кол-центру Мін’юсту постійно надає допомогу посольство Канади. Це і матеріально-технічне забезпечення, досвід. Якщо взяти Канаду, ми можемо зрозуміти, чому у них такий інтерес до України. Тому що велика діаспора в Канаді. За консультаціями за минулий рік звернулося 286000 громадян, 32000 були надані державні адвокати. Ця цифра постійно зростає.

 

А інші чому не отримали?

 

Отримали всі, хто звернулися. Тому що на правову консультацію має право кожен громадянин України, а на державного адвоката тільки категорії громадян певні соціально незахищені. Із 2017 року категорія була розширена. Мін’юст зараз старається працювати над тим, щоб всі громадяни могли отримати вторинну правову допомогу.

 

Слухач: В мене зараз в міському суді Херсону знаходиться справа про визначення батьківства. Помер мій чоловік, а особа претендує на спадщину. Є рішення Верховного суду про те, якщо не доказано споріднення кровного між батьком і дитиною, то суд повинен прийняти рішення про виключення з батьківства. Воно легітимне?

 

Рішення легітимне, безумовно. Тому що всі рішення суду в зв’язку з реорганізацією не скасовуються абсолютно. Раджу вам за детальною консультацією по вашому питанню звернутися в Херсонське Головне територіальне управління юстиції. Крім того, зверніться в бюро правової допомоги в Херсоні. Я впевнений, що є їх декілька. Тому що в Києві їх 4 бюро на лівому і правому березі. Я думаю, що вам, безумовно, нададуть консультацію. А можливо, і допоможуть з адвокатом, якщо ви підпадаєте під категорію незахищених верств населення.

 

Слухач: Якщо власник землі, громадянин України виїжджає за кордон і приймає там друге громадянство, він залишається власником на українську землю? Чи цього права його позбавляють?

 

Кожен має невід’ємне право на те майно, яке йому належить. Тому що майнові права є невід’ємним конституційним правом. Ніхто не може у вас забрати землю через те, що ви змінили громадянство.

 

Шлюб за добу. Що це за сервіс?

 

Це сервіс, який був запроваджений в серпні минулого року в 6 пілотних містах. Це Маріуполь, Северодонецьк, Херсон, Київ, Львів, Одеса. Він полягає в тому, що громадяни можуть дійсно за одну добу оформити свій шлюб. Ця реформа була покликана вимогами суспільства. Тому що за 2015 рік було із 300000 заяв на реєстрацію шлюбу 150000 було звернення за скороченою процедурою. Це покликає на те, що хоче суспільство. Проект досить популярний став за цей час існування. Вже 3000 пар були розписані за пришвидшеною процедурою. Проект має, з однієї сторони, назву «Лас-Вегас» і це стосується більше великих туристичних міст – Київ, Львів, Одеса. І навпаки в містах, які в прикордонній зоні знаходяться, він має соціальну функцію. Тому що там мінімальні тарифи застосовуються. Це максимально швидко і головне, що зручно. Тому що ті учасники АТО, які хочуть зареєструвати свої шлюбні відносини, можуть на кілька годин приїхати на територію України і далі виконувати свій громадянський обов’язок.

 

Але за логікою має бути і розрив шлюбу за добу.

 

Мін’юст працює в цьому напрямку. Мін’юст працює в такому режимі, що якщо в громадян немає спільно нажитого майна, немає спорів щодо дітей, то, безумовно, процедура розірвання шлюбу має бути максимально швидкою. Тому що це все формальні речі. І навпаки в іншому випадку. коли є спірні моменти, то там тільки за рішенням суду або в адміністративному порядку. Реєстрація шлюбу за добу це є пілотний проект. Він в 6 містах працює, і досвід його реалізації є досить успішним, в Києві і Одесі по 1000 пар було зареєстровано. Наступним кроком зараз буде розширення пілотного проекту на території всієї України і паралельно з цим відпрацювання питання швидкого розірвання шлюбу.

 

Слухач: Закон про Вищу Раду правосуддя приймався з порушенням регламенту. Тобто він зарані був виведений в неправове поле і буде нелегітимний процес його діяльності. А по-друге, Громадська рада, про яку ви говорили, в неї відсутній юридично-правовий інструментарій для контролю і громадянського впливу. Це буде просто така ширма.

 

Сам інститут Громадської ради благочинності є новим, і безумовно, це крок назустріч демократії. І саме від членів Громадської ради буде залежати, настільки вони будуть впливати на цей процес. Тому що якщо будуть пасивні наші співгромадяни, то, безумовно, така буде і роль Громадської ради благочинності. А законодавець надав їй повноваження для того, щоб вона надавала свої висновки про те, настільки є доцільним призначення, і відповідно воно буде враховуватися при тому, чи буде призначатися суддя чи ні.

 

А за яким критеріями люди можуть взяти участь в цій Громадській раді благочинності?

 

Безумовно, критерії є досить значними. Тому що це має бути людина, яка має суспільний авторитет, вела діяльність в правовій сфері, не має по ній ніяких порушений кримінальних справ, не має судимостей непогашених, і відповідно така людина має бути певним суспільним авторитетом.

 

А хто затверджує їх?

 

Вони затверджуються так само Вищою Радою правосуддя. Але процедура їхнього відбору є прозорою. Тому що можуть подаватися ті громадяни, які бажають. Безумовно, там немає жорсткого контролю за тим, щоб людина відповідала певній професійній діяльності чи вона була суддею чи адвокатом чи прокурором. Там більш гнучкі критерії.

 

Джерело: Ера Медіа
2017-01-07 16:21:11
Loading...


Чи визначилися Ви з сімейним лікарем?
Голосувати